הכר את ההמומחה
את ברברה ברזין לא באמת צריך להציג- היא אוטוריטה בתחומה, המייסדת והבעלים של אחד מבתי הספר הוותיקים והמובילים ללימודי עיצוב פנים, המאסטרו של כ-70% ממעצבי הפנים העובדים בישראל ואם זה לא מספיק היא גם חתומה על לא פחות מ-3000 פרויקטים והיד עוד נטויה. לרגל חגיגות חצי יובל לבית הספר יצאנו לשמוע ממנה על הדרך שעברה וחשוב לא פחות- על הטוב הרע והמכוער במקצוע אותו היא מגדירה כיפה בעולם.
פיקוח אחד מיני רבים, אותו ערכה בתחילת דרכה המקצועית יחד עם המנטור שלה (זוכה פרס ישראל, האדריכל רם כרמי), נחקק בליבה של ברברה ונחשב עבורה עד היום כאחד הרגעים המכוננים בחייה: "עמדנו יחד בלב האודיטוריום המרכזי במבנה הפקולטה ללימודי מדעי הרוח של האוניברסיטה העברית בהר הצופים ואני זוכרת איך גשם הזלעפות וחביות האש שבערו במרכז המבנה הבטון העירום יצרו חוויה סוריאליסטית ועוצמתית שהמחישה עד כמה לארכיטקטורה יש כוח להשפיע על נדבכים שונים בחייהם של בני האדם. ארכיטקטורה טובה ועיצוב איכותי יכולים לשנות עולמות: יש בכוחם להשפיע ולשנות כלכלות ומצבי צבירה של אנשים. מדובר בתחום שעוסק בבריאה, ביצירה. תחום שמושתת על כ"כ הרבה נדבכים שהם הרבה מעבר לוויזואליה". היא משתפת כבר בראשית השיחה.
מאז אותו יום חורפי הספיקה לצבור קילומטראז' מכובד, הפכה לאורים ולתומים בתחומה והכשירה מאות מעצבי פנים שמהווים כבר עשורים את חוד החנית בסצנת עיצוב הפנים בארץ ובעולם. לא בכדי ההישג בו היא הכי מתגאה הוא בית הספר שייסדה לפני 25 שנה שהפך במרוצת השנים למוערך במיוחד, לא מעט בזכות שיטת הלימוד הקלאסית והייחודית של האומן והשוליה הידועה עוד מימי הביניים והרנסנס: "בשיטה הזאת הוכשרו בעלי המקצוע בגילדות באירופה- שזכו ללמוד ולפעול בצמוד למאסטרו ועד היום היא נתפסת כדרך האופטימאלית ללמוד את כל רזי וסודות המקצוע. הלימודים בסטודיו נעשים בקבוצות אינטימיות, בחניכה אישית שלי וכוללים תקופת לימודים ועבודה מעשית במשרד אדריכלות ועיצוב פנים. זאת הדרך היחידה להפוך כבר בתום הלימודים למעצבים טובים ומנוסים שיודעים לעבוד הלכה למעשה", היא מסבירה.
את ידועה כדמות שלא מעגלת פינות. מה מייחד את העבודה שלך ומה העיקרון שלעולם לא תתפשרי עליו?
"אני מאמינה שעיצוב פנים רע עושה לנפש מה שג'אנק פוד עושה לגוף. הוא ההפך הגמור ממותרות אלא מים ולחם ובכוחו לרפא גוף ונפש וביכולתו לנחם, להצמיח, לרפא ולהציל אותנו מעצמנו. העבודה שלי מתבססת על יחסיי עם הלקוחות, עם הספקים והקבלנים וכמובן עם הסטאז'רים שלי בסטודיו. בכל הנוגע לספקים ולקבלנים אני לא מוכנה להתפשר- העבודה חייבת להיעשות על פי התכניות והסטנדרטים שלי ומבחינתי שום תירוץ לא מתקבל. העבודה שלנו כמתכננים מתבססת על תכניות ופרטים, ורק עליהם. אני עומדת על כך מאוד חזק ומבחינתי זה קודש הקודשים. אני לא מקבלת בשום צורה פתרונות פרטץ' רק כי למישהו היה יותר נוח או קל. נכון, אני יכולה להעלים עין. להתקדם הלאה ולהישאר חביבה על כולם, אבל בסופו של דבר הלקוח ששילם לי ממיטב כספו הוא זה שישאר עם קיר עקום. התפקיד שלנו הוא לא לרצות. זה ממש לא המקצוע. התפקיד שלי הוא לעמוד ולשמור על הלקוחות מפני כל משוכה בדרך. המעצבת היא סלע- בסופו של דבר הכל מתנקז אליה, לכן אסור לה להתפשר. בהמשך ישיר, הקבוצה שאני אתעקש איתה יותר מכל ועל הכל הם הסטאז'רים שלי- דור העתיד! החל מהאופן בו הם עומדים ומתלבשים ועד לטיב השרטוטים שלהם והמיילים שהם כותבים ללקוחות ולאנשי המקצוע השונים. אני בוחנת אותם על קוצו של יוד. איתם אני לא קפדנית, אני קפדנית יותר. המקצוע הזה מבוסס על דיוק, שום דבר לא יכול להיות על יד. פרטץ' מוציא אותי מדעתי".
ובכל זאת, מה הדבר שהיית משנה במקצוע?
הייתי משנה יותר מדבר אחד אבל אם כבר, הייתי מטפלת בנושא הבירוקרטיה שכאן בארץ באמת שובר שיאים ויש בו ממש יסודות קפקאיים: אדם מהישוב, שרוצה בתום לב לבנות את בית חלומותיו, עובר מסכת ייסורים. הרשויות מתנהלות באיטיות בלתי נסבלת ומקיזות את דמם של הבונים והמשפצים. זה גם גורם מובהק, לכאורה, לשוחד- כל תהליך ארוך מייצר באופן אוטומטי מצע לשוחד. בעלי הבתים רוצים לקצר את התהליך ומוכנים לשלם על זה.
איפה את רואה את עצמך בעוד עשור?
"ממשיכה להוביל את התחום אחרי שהשבתי לו את כבודו האבוד. אחרי שגרמתי לאוכלוסייה כאן בישראל להבין שעיצוב הוא לא אח חורג להנדסה או אדריכלות אלא מקצוע חיוני שעומד בפני עצמו. פרנק לוייד רייט, מגדולי האדריכלים בכל הזמנים, אמר ש"הדבר הכי חשוב בבניין זה הפנים שלו"- אמר וצדק, אבל מה קורה בפועל? הישראלי הממוצע ממשיך לדבוק בדעה שעיצוב פנים הוא מותרות לעשירים ופלצנים שלוקחים מעצבת פנים ו"נו, מה היא באמת כבר עושה? מתאימה את הווילון לספה? בשביל מה אני צריך לשלם לה?? מה, אני פראייר??" אז התשובה היא כן. אתה לא סתם פראייר, אלא פראייר גדול! אני פועלת מסביב לשעון להפוך את המקצוע הזה למכובד ויוקרתי ממש כפי שהוא נתפס בחו"ל. מקצוע שיזכה לעיגון משפטי ויככב בראש פירמידת המקצועות המבוקשים, הנחשקים והמתגמלים בישראל".
"ממשיכה להוביל את התחום אחרי שהשבתי לו את כבודו האבוד. אחרי שגרמתי לאוכלוסייה כאן בישראל להבין שעיצוב הוא לא אח חורג להנדסה או אדריכלות אלא מקצוע חיוני שעומד בפני עצמו. פרנק לוייד רייט, מגדולי האדריכלים בכל הזמנים, אמר ש"הדבר הכי חשוב בבניין זה הפנים שלו"- אמר וצדק, אבל מה קורה בפועל? הישראלי הממוצע ממשיך לדבוק בדעה שעיצוב פנים הוא מותרות לעשירים ופלצנים שלוקחים מעצבת פנים ו"נו, מה היא באמת כבר עושה? מתאימה את הווילון לספה? בשביל מה אני צריך לשלם לה?? מה, אני פראייר??" אז התשובה היא כן. אתה לא סתם פראייר, אלא פראייר גדול! אני פועלת מסביב לשעון להפוך את המקצוע הזה למכובד ויוקרתי ממש כפי שהוא נתפס בחו"ל. מקצוע שיזכה לעיגון משפטי ויככב בראש פירמידת המקצועות המבוקשים, הנחשקים והמתגמלים בישראל".
רוצה ללמוד עיצוב פנים? למה את מחכה? צרי איתנו קשר! ☺