לימודי אדריכלות ועיצוב פנים

הוא שילוב חדש יחסית המתבסס על חיבור שני זרמים בארכיטקטורה.
מצד אחד האדריכלות הקלסית שהתפתחה במשך מאות שנים כאשר המבנים הפכו מורכבים יותר והצריכו ידע וניסיון מצטבר מעבר למיומנות של הבנאים. ידע הטכני של מקצוע הבניה לא הספיק כדי ליצור מבנים מורכבים מפוארים ומרשימים. ומצד שני עיצוב הפנים שבו האדם הוא המרכז והתכנון הבא לענות על צרכיו של בעל בית אינדיבידואליסט שביתו הוא עוד פאן של הגשמה עצמית.

עםהתפתחות הציביליזציה נוסף צורך אנושי פסיכולוגי לעשות מניפולציה על נפש האדם: להרשים, להפעים לגעת בנצח. האנושות לא הסתפקה יותר בקורת גג בלבד, ארמונות מפוארים המשדרים עושר ועוצמה, מקדשים וכנסיות רבי הוד המדגישים את אפסות האדם מול נשגבות האל, פירמידות המעניקות זיכרון לנצח לבני אדם שזמנם על האדמה קצוב.

המבנים המורכבים דרשו זמן רב להכנתם וגם ממון רב. מי שרצה להיכנס לפרויקט ייחודי, מורכב שכזה ולסיימו בהצלחה, בלי לפשוט רגל לא יכול שלא לבחור מומחים – אדריכלים.
האדריכלים הקלסיים למדו התחנכו ורכשו ניסיון בכול רזי המקצוע בסדנאות של אומנים ואדריכלים מנוסים ובמהלך הזמן התאגדו בגילדה אותו מועדון סגור, איגוד מקצועי שהכשיר ושמר על העוסקים במקצוע. שיטה זו ידוע בשם האומן והשוליה.

מטבע הדברים, המיקוד של המקצוע , לפי דרישת המזמינים היה במראה וברושם על הסביבה. המעטפת החיצונית והשילוב במרחב תפסו מקום מרכזי בתשומת הלב של האדריכלים לפעמים על חשבון שיקולים אחרים בתכנון.

בעידן המודרני לקראת סוף המאה ה 19  עם מתכננים כמו פראנק לויד רייט החלו לשים לב יותר ויותר לפונקציונאליות בהקשר לצרכים של המשתמש האנושי. ומאמצע המאה ה20 החלו ללמד תת נושא בשם עיצוב פנים במקביל למגמה הכללית של ההגשמה העצמית והאינדיבידואליזם. בארץ מקצוע עיצוב הפנים הופיע כמקצוע  העומד בפני עצמו בתחילת שנות השמונים.

מקצוע עיצוב הפנים התמקד בנקודת המבט ממעטפת הבניין פנימה. את מעצב הפנים עניין פחות הבניין ביחס לסביבתו ויותר איך להפוך חלל למתאים לשימושים שיעד לו האדם. תכנון פונקציונאלי וארגונומי עמדו בראש סדר הדברים וההשפעה על הנפש נעשתה דרך תכנון חללים, תאורה, צבעים וטקסטורות.
עד מהרה נולד צורך לשלב בין שתי הגישות: המיקוד החוצה והמיקוד פנימה ונולד השילוב של לימודי עיצוב פנים ואדריכלות.

לקוחות הבונים או משפצים בית או דירה זקוקים לגורם אחד המשלב ידע משתי האסכולות.
בעידן של מורכבות והתמחות, לימודי אדריכלות ועיצוב פנים משאירים את נושא חישובי החוזק והוצאת אישורים למומחים  –  מהנדסי בניין.  כפי שרופא המשפחה צריך להיות בעל ידע רחב אך משאיר את ניתוחי הלב לרופא הכירורג.
בוגר לימודי אדריכלות ועיצוב פנים שקיבל את ההכשרה הנכונה יודע לגשר בין היועצים המקצועיים ובעלי המקצוע ובין צרכיו האמיתיים ורצונותיו של הלקוח לקבלת התוצאה האולטימטיבית.